بررسی رو شهای مختلف تشخیص و شناسایی آلودگی و عفونت ها روی منسوجات در حملات بیوتروریستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی

2 پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی- پژوهشکده تجهیزات و فناوری های انتظامی

3 دانشگاه آزاد تهران مرکز

چکیده

عملیات بیوتروریسمی از زمان­های دور سابقه داشته است و امروزه توانسته در سطح وسیعی در محافل پزشکی و بهداشت مطرح گردد. عوامل آلاینده­ای بیوتروریسم از قبیل باکتری، ویروس­ و قارچ می تواند به عنوان منابع آلودگی عمل نمایند. به علاوه آنها می­توانند توسط منسوجات حمل شده و یا حتی چندین برابر شوند. عوامل بیولوژیکی مورد استفاده در حملات بیوتروریسم با وجود تفاوت­هایشان دارای خصوصیات مشابهی می­باشند. با گسترش ایده بیوتروریسیت در جوامع مختلف دیگر روش­های سنتی از قبیل فرهنگ، شناسایی بیوشیمیایی و ایمنی در موارد اورژانسی توانمندی نخواهند بود. بنابراین در این مقاله انواع روشهای مختلف از قبیل طیف سنج جرمی، مولکولی، بر پایه ایمنی، شیمیایی-فیزیکی و روشهای هیبریدی برای تشخیص حمله بیوتروریستی مورد بررسی قرار می گیرد. اخیرا، روش­ها برپایه شناخت DNA و RNA در حال پیشرفت بوده و به استاندارد طلایی برای آشکارسازی بیوتروریسم تبدیل شده­اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating Different Methods of Detection and Identification of Contamination and Infection on Textiles in Bioterrorist Attacks

نویسندگان [English]

• Ali Roostaie 1
  • Reza Haddad 2
  • Shokooh Ehteshami 3
1 Police Sciences and Social Studies Institute, Tehran, 19395-6516, Iran
2 Police Sciences and Social Studies Institute, Tehran
3 Islamic Azad University
چکیده [English]

Bioterrorist attacks have a long background since long time ago and nowadays have been in the spitlight of medical and sanitation circles. Contamination agents of bioterrorism such as bacteria, virus and fungi can act as contamination agents. Moreover, they can be carried by textile or even be multiplied. Biological agents used in terrorist attacks have similar features though they are different. With the expansion of biological concept in different societies, traditional methods such as culture, biochemical detection and safety in emergency cases will not be capable. Therefore; in this article , various methods such as density and molecule spectrometer based on safety, chemical, physical and hybrid methods to detect bioterrorist attacks will be investigated. Recently, methods basef on DNA and RNA detection are advancing and have been known as golden standard to detect bioterrorism.

کلیدواژه‌ها [English]